Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue lanseerasi vuoden 2024 keväällä asiakkailleen OmaEP digipalvelun ja mobiilisovelluksen. Eteläpohjalaiset ottivat palvelun vastaan hyvin, ja etenkin chat-palvelu oli menestys monellakin mittapuulla.
OmaEP:n chat-palveluissa hoidettiin vuoden 2024 aikana yhteensä yli 35 000 yhteydenottoa. Chat-palveluiden käyttäjämäärät kasvoivat tasaiseen tahtiin koko vuoden ajan. Kasvua oli kuukausittain keskimäärin 20 %, mutta kaikista suurin kasvupiikki nähtiin lokakuussa, jolloin käyttäjämäärät kasvoivat yli 50 %. Lokakuussa meni myös ensimmäistä kertaa rikki yli 5000 kuukausittaisen chat-asioinnin raja. Marraskuussa päästiin vielä korkeammalle; lähes 6000 kuukausittaiseen asiointiin.
Käytetyimpiä chat-palveluita vuonna 2024 olivat sairaanhoitajan ja lääkärin, neuvolan terveydenhoitajien ja suun terveyden hammashoitajien chat-palvelut.
Chat-palveluiden asiakastyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla koko vuoden – palautteen antaneista käyttäjistä 81 % antoi palvelusta positiivisen palautteen. Neutraalin palautteen antoi 13 % käyttäjistä ja negatiivisen palautteen ainoastaan 6 %.
Keskimääräiset jonotusajat ovat pysyneet chat-palveluissa lyhyinä. Ruuhkaisin aika on tyypillisesti maanantai-aamuisin ja -aamupäivisin, jolloin jonotusaika voi venyä 10-20 minuuttiin. Muina päivinä chat-keskusteluun pääsee pääsääntöisesti parissa minuutissa.
Tarjolla myös etävastaanottoja ja ajanvarausta
OmaEP digipalvelun kautta asiakkaalla on mahdollisuus liittyä myös etävastaanotolle. Vuonna 2024 pidettiin yhteensä yli 1400 etävastaanottoa. Tällä hetkellä etävastaanottoja on käytössä muun muassa suun terveydenhuollossa, neuvolapalveluissa, kuntoutuspalveluissa, mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa ja sosiaalipalveluissa. Palvelua laajennetaan jatkuvasti.
Ajanvarausmahdollisuus avautui OmaEP:ssä vuoden 2024 lokakuussa influenssarokotusten myötä. OmaEP:n kautta on sen jälkeen tehty yli 11 000 ajanvarausta influenssarokotukseen. Ajanvarauksia laajennetaan myös muihin palveluihin kevään 2025 aikana.
OmaEP:n palveluvalikoimaa kehitetään ja laajennetaan koko ajan. Matkan varrella chat-palveluiden valikoima on täydentynyt mm. ikäihmisten palveluiden chatilla, joka aloitti tammikuussa 2025.
Chat-palveluiden kautta saa nyt yhteyden hoitajaan, lääkäriin, fysioterapeuttiin, neuvolan terveydenhoitajaan, hammashoitajaan, psykiatriseen sairaanhoitajaan sekä perhekeskuksen, aikuissosiaalityön, vammaispalveluiden ja ikäihmisten palveluiden asiakasohjaajiin. Palveluvalikoima on laajimpien joukossa, jos vertaa muihin hyvinvointialueisiin.