-6.9 C
Alajärvi
perjantai 21.2.2025
MAINOS

Vuoden postit kerralla kotiin – Susanna Katajamäki-Lehtinen tyrmistyi postilaatikon sisällöstä

Susanna Katajamäki-Lehtinen muutti Alajärvelle Lehtimäelle 15.3. viime vuonna. Osoitteenmuutokset tehtiin postiin hyvissä ajoin ja samoin ilmoitukset muutosta muille eri tahoille tehtiin asianmukaisesti.

Kun muuttohulinat oli saatu valmiiksi ja oli asetuttu uuteen kotiin, alkoi Susanna ihmetellä, kun postista ei tullut odotettuja kirjeitä hyvinvointialueelta, eikä myöskään sähkö- ja muita laskuja näkynyt.

MAINOS

Hän alkoi soitella paikkoihin, joista postia odotteli, ja sai toistuvasti kuulla, että kirje oli lähetetty jo aikapäiviä sitten. Määränpäähän se ei ollut kuitenkaan löytänyt.

Susanna tilasi nämä kirjeet itselleen sähköpostiinsa, mutta ihan kaikkia mahdollisia laskuja hän ei osannut kysellä ja ehtipä joku lasku mennä jo eteenpäinkin, kun laskuttaja ei ollut saanut suoritusta.

Postin kahteen nippuun paketoimista kirjeistä osa oli homeessa, mutta jokaisessa päällä oli täsmälleen oikeat vastaanottajan tiedot.

Tässä vaiheessa tilanne alkoi jo oikeasti harmittaa. Susanna kävi koputtelemassa Lehtimäen postin jakelijoiden oven takana, etsi sinne puhelinnumeroa ja kun sitä ei löytynyt, hän teki netissä reklamaation postille. Vastaukseksi hän sai asian käsittelynumeron ja jäi sen kanssa odottamaan selvitystä.

Aika kului ja vastausta postilta ei tullut. Aina välillä postilaatikkoon tupsahti joku kirje, mutta yleensä ei.

– Sitten koitti keskiviikko 12.2. ja mieheni tuli takaisin postilaatikolta mukanaan kaksi paksua kirjekuorta, joissa oli nipuissa kuminauhalla yhteen laitettuna meille lähetettyjä kirjeitä viime vuoden huhtikuusta alkaen.

– Osa kirjeistä oli märkiä, välissä oli hometta, mutta kaikki oli vain niputettu yhteen. Mitän saatekirjettä ei ollut mukana.

Jokaisessa kirjekuoressa oli täysin oikea osoite, eli kyseessä eivät olleet vanhasta osoitteesta uuteen osoitteeseen käännetyt postit. Osoitteet oli selkeästi painettu, sillä kirjeet koostuivat pitkälti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lähettämistä kutsukirjeistä, Kelan päätöksistä, sähkölaskuista, vesimittarinlukulapuista ja jopa kirjeistä, joilla ilmoitettiin äänioikeudesta viime kesäkuun eurovaaleissa!

Syy sille, miksi kirjeet eivät olleet löytäneet perille ajoissa, ei siis voinut olla epäselvät tai puutteelliset osoitemerkinnät.

Mitään vastausta postilta ei reklamaatioon ole tullut eikä mitään selitystä sille, mistä kirjeniput nyt löytyivät, ole annettu.

Jos odotat kirjettä, niin kysele perään!

Ei ole vaikea arvata, että Susanna Katajamäki-Lehtinen ei ole tyytyväinen postin toimintaan, vaan päinvastoin. On vaikea ymmärtää, miten näin voi käydä ilman, että kukaan kantaa asiasta vastuuta.

– Eniten minua surettavat vanhukset, jotka saattavat odottaa luvattua lääkärin- tai leikkausaikaa eivätkä ymmärrä alkaa kysellä, jos arvio on ollut, että aika tulee 3-6 kuukauden kuluessa.

– Sen minä tästä opin, että aina pitää kysellä perään. Siihen että kirjeet tulevat postissa ei voi luottaa, Susanna puuskahtaa ja neuvoo myös muita tarttumaan puhelimeen, jos odotettua kirjettä ei ala kuulua.

– Vaikka meille nyt kerralla tuli tällainen nippu kirjeitä, niin emme edelleenkään voi tietää, onko niitä vielä paljon hukassa?

Hulluimmaksi asian tekee se, että Katajamäki-Lehtinen muutti puolisonsa kanssa Lehtimäeltä Etelä-Savoon kuusi päivää kirjeiden saapumisen jälkeen. Jos siis kirjeniput olisivat löytyneet vaikkapa vain viikkoa myöhemmin, niin kuka tietää mihin ne olisivat sen jälkeen joutuneet ja milloin ne mahdollisesti olisivat päätyneet saajalleen?

Posti pahoittelee

Kun Torstai-lehti tiedusteli postilta, mistä Katajamäki-Lehtisen kokema tilanne on voinut johtua, Postin viestintä vastasi selvittäneensä asiaa Torstai-lehden yhteydenoton jälkeen yhdessä paikallisen jakelun kanssa.

Postin selvityksen mukaan viimeisen vuoden aikana kyseisellä postinjakoreitillä on tehty jakelutyössä muutoksia, jotka johtivat siihen, että kyseisen asiakkaan posteja on satunnaisesti jaettu väärin.

Paikallisessa jakelussa on ollut epäselvyyttä asiakkaan postilaatikon sijainnista, ja asiakkaan posti on tästä syystä jaettu satunnaisesti väärään laatikkoon. Postin mukaan asiakkaalle on toimitettu vuoden aikana väärin jaetut lähetykset heti, kun virhe on havaittu.

Asiakkaalle toimitettujen viivästyneiden lähetysten mukana olisi pitänyt olla mukana selite, josta viivästyksen syy ilmenee, mutta tämä on valitettavasti jäänyt puuttumaan.

– Olemme hyvin pahoillamme asiakkaalle koituneesta harmista, ja olemme tehneet jakelussamme korjaavia toimenpiteitä, jotta virhe ei enää toistu, Postin viestinnästä todetaan.

– On hyvä, että asiakas on tehnyt verkossa reklamaation tapahtuneesta – näin asiakaspalvelumme pääsee yhdessä asiakkaan kanssa selvittämään, millaista haittaa asiakkaalle on mahdollisesti koitunut ja voiko asiakas saada korvausta tapahtuneesta.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät