Nelimarkka-museolla riitti iloisia ääniä ja hulinaa, kun Karstulan Tolppilan koulun 1B-luokka ja heidän kummivanhuksensa saapuivat sinne vierailulle museoviikon kunniaksi.
Kyseessä ei ollut ihan mikä tahansa retkikunta, vaan valtakunnallisesti palkittu yhteistyömuoto Saarikan ikäihmisten ja ekaluokkalaisten kesken. Toiminta on yksinkertaisuudessaan niin hienoa, että on melkein ihme, miksi vastaavaa ei ole ihan kaikkialla?
– Toimintamme palkittiin syksyllä Keski-Suomen Sotember-kisassa ja myöhemmin olimme kertomassa mallistamme Sitran Change day-tapahtumassa Tampereella, kertoo ekaluokkalaisten opettaja Anne Nieminen.
Kyseessä on pitkäjänteinen yhteistyö saman luokan ja samojen vanhusten välillä. Idea tähän saatiin Saarikan päivätoiminnan ohjaajalta Tarja Tammelinilta ja ensimmäisen vuoden kokemus on ollut yksinomaan positiivinen.
Jutun juoni on se, että jokaisella 1B -luokan oppilaalla on ikioma kummimummo tai -pappa päivätoiminnan tiistairyhmän ikäihmisistä. Talven aikana mummot, papat ja lapset ovat kiintyneet omiinsa syvästi ja ilo on ollut molemminpuolista.
Erikoiseksi asian tekee se, että kyseessä ei ole yksittäinen koululaisten vierailu ikäihmisten pariin tai toisinpäin, vaan pitkäjänteinen toiminta. Suunnitelmissa on jatkaa yhteistyötä tulevinakin vuosina.
Tavoitteena on lasten näkökulmasta ikäihmisten kohtaaminen, rohkeus tutustua ja tehdä yhteistyötä vanhusten kanssa, kulttuuriperinnön siirtäminen tarinoiden ja esineiden kautta, vanhuksen jakamattoman huomion saaminen, vastuunotto ”omasta” vanhuksesta ja vanhojen ihmisten kunnioittaminen sekä mahdollisesti surun kohtaaminen.
Kun Tarja kertoi suunnitelmista päivätoiminnan tiistairyhmässä viime vuonna, oli vastaanotto heti hyvä. – Ensimmäinen käyntimme koululla vahvisti asian ja viimeistään sen jälkeen jokainen on ollut täysillä mukana, Tarja kertoo ja sanoo itsekin yllättyneensä, miten mahtava kunnioitus lapsilla on vanhempia ihmisiä kohtaan.
– Ikäihmisten kannalta toiminnan tavoitteita on mm. mahdollisuus lapsen kasvun seuraamiseen, mukanaolo lasten kouluarjessa sekä energian ja ilon saaminen, kertoo Tarja.
Ensimmäisen lukuvuoden aikana oppilaat ovat tutustuneet esimerkiksi vanhoihin esineisiin ja vanhukset tämän päivän lasten kirjoihin ja koulunkäyntiin. – Emme osanneet ennustaa, miten voimakasta kohtaaminen tunnetasolla olisi, Anne ja Tarja toteavat.
Kuluneen lukuvuoden aikana on kokoonnuttu kaikkiaan kuusi kertaa, muun muassa kirjastossa, valtuustosalissa ja koulussa. On järjestetty yhteinen taidenäyttely ja nyt oli kevätretken vuoro.
Nelimarkka-museon Ruoveden maisemia -näyttely antoikin eri-ikäisille vieraille mielenkiintoisen näkökulman tutkia kulttuurimaiseman muutosta eri sukupolvien näkökulmasta. Vierailu sisälsi myös työpajan, jossa lapset ja vanhukset taiteilivat yhdessä. Syntyi maisemia, jossa samassa työssä näkyi lapsen ja vanhuksen kädenjälki.
Iloa ja energiaa työpajassa riitti! Lopputuloksena saatiin toinen toistaan hienompia teoksia, joita pääsee nyt ihastelemaan omassa taidenäyttelyssään Uusjokelan aulassa.
Tuula Jokiaho