Kun lapsiperheessä tulee äkillinen tarve avulle, soitetaan mummu paikalle.Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten silloin Alajärven ja Vimpelin lapsiperheet voivat ottaa yhteyttä Järvi-Pohjanmaan perhepalveluihin, perhetyön tiimivastaavaan. Lapsiperheiden kotipalvelu siirtyi perhepalveluihin hoidon ja hoivan puolelta vuoden vaihteessa.
Perhetyön tiimivastaava Leena Ojanperä ja lapsiperheiden kotipalvelussa aloittava Elisa Latvala kertovat, että palvelua voi saada esimerkiksi silloin, kun lapsen tai vanhemman sairastumisesta aiheutuu äkillinen ja lyhytaikainen avuntarve, välttämättömään asiointikäyntiin esimerkiksi sairaalassa tai monikkoperheisiin joihin syntyy kaksi tai useampi lapsi.
Myös perheen äkillinen kriisi tai vaikea elämäntilanne ja vanhemman yhtäkkinen, tilapäinen väsymys tai uupumus voivat olla tilanteita, joissa lapsiperheeseen saa kotipalvelua.
Palvelua haetaan ottamalla yhteyttä perhetyön tiimivastaavaan, joka arvioi palvelutarpeen. Yhteydenotto voi tapahtua joko puhelimitse, sähköpostitse tai henkilökohtaisella asiointikäynnillä perhetyön tiloissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon mm. avun tarpeen kiireellisyys. Palvelun tarkoituksena on vahvistaa perheiden hyvinvointia ja tukea perheiden omaa selviytymistä erilaisissa elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelu on tilapäistä, lyhytaikaista ja maksullista.
Ojanperä ja peruspalvelujohtaja Tanja Penninkangas kertovat, että lapsiperheiden kotipalvelu on tullut kuntiin sosiaalihuoltolain uutoksen myötä vuoden 2015 alusta lukien ja sitä on lain mukaan oltava riittävästi tarjolla.
Palvelu halutaankin luoda ns. matalan kynnyksen palveluksi ja sille toivotaan käyttöä, resursseja lisätään tarvittaessa.
Tilapäisenä palveluna lapsiperheiden kotipalvelu käsittää yleensä yhdestä kolmeen käyntiä. Jos avun tarve jatkuu, mietitään muita mahdollisuuksia. Esimerkiksi perhetyön kautta voidaan antaa pidempiaikaista palvelua.
Tuula Jokiaho