Keväiset kelit ja monin paikoin sulat tiet innostavat nyt pyöräilemään pitkän talven jälkeen. Liikenneturva muistuttaa, että ennen fillarointia on tarkastettava menopelin kunto. Kun matkaan lähtee, on soittokellon käyttäminen hyvä keino vaaratilanteiden ehkäisemiseksi.
Kun pyöräliikenne teillä kasvaa, on yhteispeli jalankulkijoiden ja muiden fillaristien kanssa tärkeää. Helppo keino ilmoittaa itsestään muille tienkäyttäjille on soittokellon rimpauttaminen. Sillä voi ehkäistä mahdollisten vaaratilanteiden syntymistä.
Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat soittokelloon myönteisesti ja sen käytön toivotaan kasvavan. Peräti kolme neljästä on sitä mieltä, että olisi hyvä, jos pyöräilijät kilauttaisivat nykyistä useammin.
– Soittokelloa on käytettävä hyvissä ajoin niin, että jalankulkijat ehtivät vielä reagoimaan siihen. Tässä olisi vielä paljon parannettavaa. Myös jalankulkijoiden on oltava valppaina ja käveltävä tien reunassa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa Jyväskylästä.
Vain harvaa soittokellon kilautus suututtaa. Noin yksi kymmenestä vastanneesta kertoo, että kävellessä pyöräilevän kellon soitto saa suutahtamaan.
– Se kertoo, että ihmiset ymmärtävät kellon tarkoituksen. Soittokellon kilahdusta ei pidäkään ottaa itseensä, vaan sen käyttäminen on muista tienkäyttäjistä välittämistä, Piippa huomauttaa.
Pyörä kannattaa huoltaa, vaikkei varsinaista vikaa olisikaan
Pyörän keväthuolto on hyvä aloittaa vesipesulla. Mieto astian- tai autonpesuaineliuos irrottaa liat, ja pesimeksi sopii tavallinen pesusieni. Myös jarrut, polkimet, ketjut sekä vaijerit on hyvä puhdistaa ja ketjut tarpeen mukaan rasvata.
– Ketjujen rasvaukseen sopii pyörä- tai ompelukoneöljy. Pesun jälkeen kannattaa tarkistaa jarrujen toimivuus, renkaiden kulutuspinnat, vanteet ja pinnojen kireys sekä valot ja heijastimet. Myös soittokellon toimivuus pitää tarkistaa, luettelee Piippa.
Lisäksi on tarkistettava rengaspaineet. Pyörä kulkee mukavammin ja vanteetkin pysyvät paremmassa kunnossa, kun renkaissa on kunnolla ilmaa. Jos keväthuollon yhteydessä huomaa, että jokin osa on rikki tai liian kulunut, voi sen vaihtaa uuteen turvallisesti ennen ajoon lähtöä.
– Pyörän voi myös aina viedä ammattilaisen käsiin, jos oma osaaminen tai into loppuu kesken. Pyörä kannattaa huoltaa, vaikkei siinä mitään varsinaista vikaa olisikaan. Ajaminen hyvin toimivalla ja huolletulla pyörällä on paitsi turvallisempaa, myös mukavampaa, Piippa korostaa.
Pyörän kunnon lisäksi kannattaa varmistua siitä, että kuljettajallakin on säädöt kohdillaan. Kypärä suojaa parhaiten, kun se on kooltaan sopiva ja istuu napakasti päässä.
– Kypärä ei saa olla takaraivolla, vaan sen tulisi istua nätisti päässä. Kypärää hankittaessa voi katsoa myyjän kanssa yhdessä säädöt kohdalleen. Leuan alle tuleva remmi on sopivan tiukalla, kun hihnan ja leuan väliin mahtuu sormi, Piippa opastaa.