Noin kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta koki, että on saanut riittävästi tietoa lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa. Useampi kuin kaksi kolmesta oli sitä mieltä, ettei ole olemassa erityistilanteita, joissa pienen lapsen ei tarvitse käyttää turvaistuinta autossa matkustaessaan.
Liikenneturva kysyi viime kesänä verkkokyselyssä* lasten kuljettamisesta autossa. Kyselyyn vastanneista 70 prosenttia oli sitä mieltä, että pienen lapsen on aina käytettävä autossa turvaistuinta.
Viidesosa myöntäisi poikkeuksen turvaistuimen käyttöön taksilla kulkiessa ja muutama prosentti vastaajista silloin, jos automatka on lyhyt tai turvalaitteet eivät mahdu autoon. Myös mahdollisella hätätilanteella perusteltiin turvaistuimettomuutta.
– On muistettava, että aikuisten vastuulla on huolehtia lasten turvallisuudesta autossa myös lyhyillä matkoilla, mökkitienpätkillä tai puolen kilometrin päivittäisillä päiväkotietapeilla.
– Rutiini, jossa lapsi käyttää turvaistuinta aina, on myös lapsen kannalta selkeämpi ymmärtää ja vanhemman helpompi valvoa – verrattuna sekavampaan käytäntöön, jossa matkustustapa joustaa satunnaismuuttujien mukana, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.
Lapsen matkustusturvallisuuden kannalta ei ole eroa, kuka on kuljettajana. Jos lapsi on hoidossa esimerkiksi isovanhemmilla, kannattaa varmistaa, että myös mummin tai ukin autossa on asianmukaiset turvaistuimet, jos ollaan lähdössä autoilemaan.
Turvallisuus tekijäksi myös turvaistuintestejä tutkiessa
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista moni oli sitä mieltä, että on saanut riittävästi tietoa lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa.
Avoimissa vastauksissa paljastui, että lisää tietoa olisi kaivattu muun muassa vertailukelpoisista testeistä turvallisuuden kannalta, ruotsalaisesta plus-testistä, istuimien käyttöiästä ja kierrättämisestä sekä siirtymisestä istuimesta toiseen.
– Keskustelupalstoilla, blogeissa ja kahvipöydissä liikkuu valtavasti omakohtaisia kokemuksia ja myös luuloihin perustuvia käsityksiä turvaistuimiin liittyen. Saamme myös Liikenneturvaan runsaasti kysymyksiä aiheesta. Olemmekin pyrkineet kokoamaan keskeisimmät teesit lapsen turvallisesta kuljettamisesta verkkosivuillemme ja niihin kannattaa perehtyä, kun aihe on ajankohtainen”, Loikkanen kertoo.
Yksi esimerkki hämmennystä aiheuttavasta aiheesta ovat turvaistuintestit. Loikkanen kertoo, että teisteissä pärjänneitä turvaistuimia vertailtaessa unohtuu usein se, että testeissä annetaan pisteitä myös muustakin kuin turvallisuudesta.
– Esimerkiksi parhaimmat pisteet törmäysturvallisuudessa saanut selkä menosuuntaan asennettava istuin voi tippua testin keskikastiin, jos se ei pärjää niin hyvin arvioitaessa mukavuutta tai asennuksen helppoutta. Tässä sarjassa kannattaa luottaa ruotsalaiseen plus-testiin, joka on törmäysturvallisuuden kannalta tiukin, ja valita taaperolle istuin, joka on läpäissyt plus-testin, Loikkanen kuvailee.