Trafi ja poliisi tutkivat käyttökiellossa olevien ajoneuvojen määrää liikenteessä. Tutkimuksen aikana luettiin noin 2,3 miljoonan liikenteessä käytetyn auton rekisterikilvet. Autoista noin joka kuudeskymmenes oli katsastamaton.
Ajoneuvotietoja kerättiin poliisin toimesta vuonna 2016 kesä-marraskuussa, kahdeksassa eri mittauspisteessä.
Trafissa poliisin keräämät tiedot yhdistettiin ajoneuvorekisteritietoihin.
Tutkimuksen aikana liikenteessä havaituista autoista 3,3 %:lla oli jokin auton käyttöä rajoittava merkintä ajoneuvorekisterissä.
Mitä vanhempi auto, sitä enemmän auton käyttöä koskevia rajoitteita
Määräaikaiskatsastus oli suorittamatta 1,7 % autoista ja ajoneuvovero erääntynyt 1,2 % autoista. Liikennekäytöstä poistettuja oli 0,3 % autoista.
Auton käytön estävät rekisterimerkinnät olivat sitä yleisempiä, mitä vanhemmasta autosta oli kyse. Kun auto oli yli 20 vuotta vanha, yleistyi se, että auto oli liikennekäytöstä poistettu ja katsastus oli yli vuoden myöhässä.
– Uskon, että katsastamattomuus johtuu usein ihan inhimillisestä unohduksesta, varsinkin uudempien autojen kohdalla. Jos postiluukusta ei kolahda paikallisen katsastusaseman mainosta, niin tieto katsastusajankohdasta voi helposti unohtua.
– Seuraavan katsastusajankohdan voi tarkastaa ilmaiseksi Trafin oma asiointi -palvelusta. Tätä palvelua kannattaa hyödyntää, muistuttaa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.
Alueelliset erot pieniä
Alueelliset erot ja vuodenaikavaihtelu auton käyttöä koskevissa rajoitteissa olivat pieniä, mutta Tampereen ja Oulun seudulla oli suhteessa vähemmän rajoitteellisia autoja kuin pääkaupunkiseudulla.
– Valvonta poliisiautojen kilpienlukulaitteiden avulla aloitettiin näillä alueilla ensimmäisenä Suomessa. Autoilijat siis tiesivät, että kiinnijäämisriski oli suurempi, joten hommat hoidettiin säntillisemmin.
– Nyt kilpienlukulaitteita on jo yli 500 poliisiautossa, joten valvonta on kattavaa koko Suomessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vielä tehokkaampaa valvontaa voisi tehdä kiinteillä valvontalaitteilla, esimerkiksi kameratolppia hyödyntämällä.
– Tämä edellyttää kuitenkin lainsäädäntömuutoksia ja olisi mahdollista aikaisintaan vuonna 2019, kertoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.
Käyttökiellossa olevilla autoilla ajetaan kotinurkilla
Auton todennäköinen käyttäjä määriteltiin omistaja- ja haltijatietojen perusteella.
18–24-vuotiaiden autonkäyttäjien henkilöautoista 5,4 % koski jokin rajoite, ja rajoitteet tulivat harvinaisemmiksi auton todennäköisen käyttäjän iän kasvaessa.
Suuri enemmistö sekä kaikista autoista, että rajoitteellisista autoista oli havaintohetkellä liikkeellä 50 km säteellä todennäköisen käyttäjän kotikunnasta.