Yritykset voivat samaan aikaan kilpailla keskenään ja tehdä onnistunutta yhteistyötä, mutta ihan automaattisesti toteutuvaa se ei ole. Ennen yhteistyön käynnistämistä on oleellista tutustua huolella aiottuun kumppaniin ja tarkastaa, mitkä ovat sen tavoitteet ja arvot.
– On tärkeää, että yhteistyötä tekevillä yrityksillä on samantyyppiset arvot. Kannattaa satsata paljon yhteistyökumppanin arvojen, tavoitteiden ja visioiden selvittämiseen, totesi Vaasan yliopiston yrittäjyyden professori Annika Tidström Alajärvellä yrittäjille suunnatulla osaamisen aamupalalla.
– Yhteistyömahdollisuudet saattavat jopa kaatua siihen, kun kuullaan mikä toisen yrityksen tavoite on. Tutustukaa siis kunnolla yrityksiin ja sen ihmisiin.
Osaamisen aamupalan järjesti Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun Alajärvi Kampus yhdessä Seinäjoen yliopistokeskuksen kanssa. Puhujavieraaksi saatu professori Annika Tidström oli Alajärvellä ensimmäistä kertaa ja vakuutti heti kuulijansa asiastaan innostavalla tyylillään.
– Haluan inspiroida ja antaa teille pari vihjettä, mitä ehkä kannattaa tehdä ja mitä ehkä ei kannata tehdä, Tidström totesi ja pitikin lupauksensa.
Alustuksen aihe oli Tidströmin lempitutkimusaihe, eli yritysten samanaikainen kilpailu ja yhteistyö, sen mahdollisuudet ja haasteet.
– Ennen bisnestä mietittiin kilpailumallilla. Kilpailu oli ykkönen, jos me voitamme niin muut häviävät. 80 -luvulla aletiin miettiä yhteistyötä ja tiimejä. Silloin huomattiin että kannattaa toimia siten, että molemmat voittavat!
Tidström muistutti, että yritysmaailma ei ole mustavalkoista ja samaan aikaan voidaan kilpailla ja tehdä yhteistyötä. – Kilpailua ja yhteistyötä tehdään samaan aikaan kaikissa suhteissa, jopa parisuhteissa!
Esimerkkinä samanaikaisesta kilpailusta ja yhteistyöstä Tidström nosti esille sen, että samat yritykset voivat kilpailla kotimaan markkinoilla, mutta tehdä tiivistä yhteistyötä viennissä.
– Toisen yrityksen kanssa kannattaa päättää, missä asioissa tehdään yhteistyötä ja missä kilpaillaan. Vinkkinä voin sanoa, että kilpailla kannattaa yleensä asiakasta lähellä olevissa toiminnoissa ja yhteistyö taas toimii parhaiten heitä kauempana olevissa aisoissa.
Tidström kävi läpi myös syitä, miksi kilpailijan kanssa ylipäätään halutaan tehdä yhteistyötä ja sen hyötyjä sekä haasteita.
– Miten saavuttaa yhteistyöllä molemminpuolinen kilpailuetu, Tidström kysyi? Oleellista on muistaa, että kaikkien pitää laittaa jotakin, kukaan ei vain saa. Yrityksissä pitää olla yhteyttä, mutta myös toistensa täydentävyyttä.
Luennon jälkeen koordinaattori Kirsi Lassila Seinäjoen Yliopistokeskuksesta kertoi ajankohtaisista hankkeista ja yliopistokeskuksentoiminnasta. Tilaisuuden avasi korkeakouluasiamies Marjo Vistiaho maakuntakorkeakoulun Alajärvi Kampukselta.
Tuula Jokiaho