Kuusi pohjalaista matkailuyritystä on edistänyt yhdessä markkinointia ulkomaalaisille.
Kansainvälistyminen kuntoon -hankkeen tiedotustilaisuudessa Lappajärvellä aiheeseen johdatteli paikallisen Pito- ja ohjelmapalvelu Kokkituvan jälkiruokaelämys: suklaatryffelikakkua ja Kaffiinon paahtimon kahvia nautiskellessa kuultiin Sami Silénin musiikkia, joka vei mielikuvitusmatkalle Lappajärven laineiden kautta Kuubaan.
Syötävää ja musiikkia sisältävän tuotteen nimi on Havanna Postre’s.
Kokkituvan yrittäjä Tiina Kujala totesi, että matkailuyritysten kannattaa katsoa kuntarajojen ulkopuolelle ja tehdä toisiaan tukevia asioita.
– Pohjanmaalla on aitoja asioita, jotka antavat matkailuyrityksille mahdollisuuksia. Se, että on globaalisti lokaali, on hyvä ohjenuora.
Hankkeen tärkeä tavoite oli internetsivujen kansainvälistäminen. Lapualla toimivan Maatilamatkailu Peräkankaan sivusto näkyy nyt kahdeksalla eri kielellä.
– Kesällä tulee taas sama perhe Moskovasta seitsemättä tai kahdeksatta kertaa. He osaavat liikkua itse maakunnassa. Toisinaan he käväisevät hakemassa meiltä tuoretta maitoa, kertoi yrittäjä Jarmo Peräkangas.
Alahärmässä lähellä Power Parkia sijaitsevan Jääskän Loman emäntä Päivi Hautala on tyytyväinen hankkeen antiin. Muilta yrittäjiltä on saanut vertaistukea ja silmät ovat avautuneet katsomaan omaa toimintaa uudella tavalla.
– Hankkeen ansiosta maltoin laittaa rahaa kielikäännöksiin. Aamulla juuri ruotsalaiset varasivat Bookingin kautta kolme kämppää.
Myös Laiskan Kartano asuntovaunupaikkoineen sijaitsee Power Parkin läheisyydessä.
– Tässä hankkeessa on ollut mukava toimia yhdessä tuttujen yrittäjien kanssa, Maria-Liisa Lahti totesi.
Kipinäkodan luonto- ja elämyspalvelujen yrittäjä Piia Rajala on siirtymässä yrittäjäksi Siilinjärvelle. Kittilästä lähtöisin oleva Rajala tietää, että Suomessa on ulkomaalaisille paljon tarjottavaa – oli lunta tai ei.
– Otetaan kumpparit ja mennään metsään tekemään nuotio tai marjastamaan. Pelkästään mäntymetsän näkeminen saa ulkomaalaiset hokemaan: wonderful, wonderful!
Nettiin näkyviin ulkomaalaisille
Hankkeen yrittäjät kokosi yhteen projektipäällikkö Arja Kortesluoma Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:stä. Maakunnassa kansainväliset yöpymiset ovat olleet vain 4,5 prosenttia kaikista yöpymisistä, totesi Kortesluoma.
– Etelä-Pohjanmaa on maailman suomalaisin maakunta. Tärkeää, on että internetsivut olisivat vähintään englanniksi.
Jokainen hankkeen yritys täyttää nyt tuon visitfinland.com:in kriteerin ja on esillä kyseisillä sivuilla. Myös TripAdvisoriin saa perustiedot ilmaiseksi, samoin Bookingiin, kertoi Kortesluoma.
– Ruotsi, Venäjä, Norja ja Viro ovat maita, mistä tullaan Suomeen omalla autolla. Näihin maihin kannattaa satsata, Kortesluoma neuvoi.
Asiantuntijakonsultin avulla hankkeen yrittäjät ovat parantaneet osaamistaan kansainvälisessä verkkonäkyvyydessä. Ohjelmassa on ollut yhteisiä koulutuksia, työpajoja sekä osallistuminen matkailuseminaariin Asikkalassa. Yhteisesite suomeksi ja englanniksi oli viikonloppuna jaossa Tampereen Supermessuilla.
Yritykset saavat tukea toimenpiteisiinsä 75 prosenttia Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastolta Aisaparin kautta. Hankkeen hallinnointia on hoitanut Kauhavan kaupungin viestintä- ja markkinointikoordinaattori Petra Karhula.
Anne Savela