Viime viikon Aivoviikolla kampanjoitiin koko väestön aivoterveyden puolesta. Tarkoituksena oli tuoda tietoa aivoterveydestä, muistista ja muistisairauksista koko väestölle sekä alan ammattilaisille ja heille, joita muistisairaus koskettaa.
Alajärvellä kampanja toteutettiin perjantaina tuomalla tieto lähelle ihmisiä. Seminaarien sijasta Alajärven ABC:n ja S-Marketin alueelle levittäytyi tietopöytä muistiin ja aivoterveyteen liittyvistä asioista ja kabinetissa kuultiin tasatunnein tietoiskuja. – Vedimme niihin kuulijoita mukaan suoraan kaupan käytäviltä, nauraa omaistoiminnanohjaaja Pia Toivola Järviseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:stä.
– Halusimme tuoda tietoa sinne, missä ihmiset muutenkin liikkuvat. Tänne pystyi poikkeamaan kauppareissun yhteydessä ja valitsemaan sen osan päivän ohjelmasta, joka itseä eniten kiinnosti. Väkeä tuli paikalle kauempaakin ja osa kuulijoista oli paikalla koko päivän. Tässä oli myös helppo kysyä, jos jokin asia askarrutti, Pia kertoo.
– Olemme samalla yrittäneet levittää yhteystietoja mahdollista myöhempääkin tarvetta varten. Tällainen matalan kynnyksen toiminta kasvaa jatkossa varmasti entisestäänkin, kun julkiset palvelut siirtyvät yhä kauemmaksi.
Tapahtuman järjestivät Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ja Järvisedun Omaishoitajat ja Läheiset ry.
Lue lisää tapahtumasta torstain 19.3. lehdestä!
Tuula Jokiaho