Kela-takseissa on Etelä-Pohjanmaalla ollut vuoden alusta lukien kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat voi tilata. Tämä on aiheuttanut hämmennystä monissa Kela-kyytien käyttäjissä kuin kyytejä asiakkaille varaavissa sote-yksiköissäkin, mutta tarkoitus uudistuksella on hyvä.
Kaksi palveluntuottajaa tarkoittaa asiakkaalle valinnanvapauden lisäksi myös muita toivottuja muutoksia. Asiakas saa esimerkiksi halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron.
Toinen tärkeä muutos on se, että pitkäaikaiset tiedot asiakkaan oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun täyttymisestä välittyvät Kelasta palveluntuottajalle.
Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen on säilynyt myös uudessa systeemissä.
Kyydin voi Etelä-Pohjanmaalla tilata Vaasan Ulataksi Oy:lta tai Keskustaksi Oy:lta. Nämä palveluntuottajat vastaavat siitä, että kaikki niiltä tilatut Kelan korvaamat taksimatkat hoidetaan tilauksen mukaisesti ja tarkoitukseen sopivalla kulkuneuvolla.
Jotta Kela voi korvata taksimatkan, matka pitää tilata numerosta 0800 924 40 (Keskustaksi Oy) tai numerosta 0800 500 100 (Vaasan Ulataksi Oy). Näistä numeroista tilatuista matkoista asiakas maksaa vain omavastuun, joka on enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta.
Ulataksi Oy uutena toimijana
Ennen vuoden vaihdetta kaikki Kela-kyydit tilattiin alueella Keskustaksilta, mutta uutena toimijana alueelle tullut Vaasan Ulataksi Oy tarjoaa samalla tavoin asiakkaille myös paikallista palvelua. – Ulataksilla on kuljettajia kaikissa alueemme kunnissa, kertoo Soinin Laasalassa asuva taksiyrittäjä Raimo Laukkonen.
Laukkonen itse on ajanut taksia viimeiset kymmenen vuotta. Sitä ennen hän teki työtä suunnittelijana Jyvässeudulla, mutta palatessaan takaisin kotikulmille Soiniin hän sai tietää, että rengille olisi taksihommissa käyttöä.
– Aloinkin ajaa taksia yrittäjäpohjalta heti vuosina 2011-2015, kunnes sain oman luvan Karstulaan, jossa aloitin vuoden 2016 alusta.
Taksitoiminta vapautui vuonna 2018, mutta Raimo jatkoi töitä Keski-Suomen puolella ajaen siellä Kela-kyytejä. – Tämä viimeinen Kela-kyytien kilpailutus ratkaisi sen, että siirryin ajamaan kotimaakuntaan ja liityin Ulataksille, Laukkonen kertoo.
Laukkonen toteaa, että kahden toimijan mallissa Kela-kyytien tarjoamisessa on taustalla hyvä ajatus. Asiakkaat saavat valita haluamansa palveluntarjoajan, mutta haasteitakin riittää. Edelleen on vallalla käsitystä, ettei Ulataksilla olisi tällä alueella takseja, mutta näin ei suinkaan ole.
– Kaikissa tämän alueen kunnissa on myös Ulataksin kyytejä ajavia kuljettajia. Meillä asiakkaan on mahdollisuus myös varata paluukyyti samalta kuljettajalta. Paluukyydin tarpeesta kannattaa mainita jo menomatkaa varatessaan.
Uudistuksen myötä asiakkaat voivat varata kotiseudun taksin myös silloin, jos he palaavat hoitojaksolta maakunnan ulkopuolelta, esimerkiksi Jämsästä, Tampereelta tai Helsingistä. Ennen paluukyyti piti tuolloin ottaa kyseisen paikkakunnan toimijalta, mutta nyt on mahdollista valita myös oman alueen taksi.
Raimo Laukkosella on alusta saakka ollut käytössään esteetön auto ja hän on erityisen iloinen siitä, että siinä missä kuljettajan piti aiemmin ilmoittautua heti odottamaan uutta kyytiä, kun matka sairaalan ovelle päättyi, niin nyt voi halutessaan omalla ajallaan saattaa asiakkaan perille saakka.
– Tämähän on tietenkin kuljettajasta kiinni, haluaako hän näin toimia, mutta itse pidän sitä tärkeänä silloin kun apua tarvitaan.
Laukkonen toivoo, että kahden palveluntarjoajan malli toisi aitoa kilpailua palvelujen laadun suhteen ja asiakkaat oikeasti hyötyisivät valinnanvapaudesta.
Tuula Jokiaho