Moottoripyörien SM-jääratasarjalle näytti alkuvuodesta olevan paremmat olosuhteet kuin vuosiin ja kisakalenterissa oli neljä eri paikkakuntaa, jossa SM-osakilpailut piti järjestää.
– Liiallinen lumentulo sotki jäätymisen, eikä kisaratoja saatu tehtyä lainkaan Kajaanissa eikä Konnevedellä. Kisat toteutuivat vain Seinäjoella ja Orivedellä, kertoo lehtimäkeläinen ASMP:tä edustava Ossi Ojala.
– Vaikka talvi oli jossain päin Suomea haastava, niin hyvä juttu oli se ettei korona enää vaivannut kilpailujärjestäjiä. Yleisö pääsi paikan päälle seuraamaan jännittäviä kilpailueriä. Tapahtumat myös livestreamattiin, jolloin lähtöjä pystyi seuraamaan kotisohvilta.
– Streamaus on mielestäni loistava juttu, koska se tuo lajille paljon lisää näkyvyyttä ja nostaa siten lajin statusta. Puhumattakaan kilpailijoita ja kisoja tukevia yrityksiä, jotka saavat sitä kautta näkyvyyttä.
Seinäjoen kisaan lähtiessä ajatus Ojalalla oli tietenkin se, että kärkisijoja tavoittellaan. – Toki mielessä oli, että kilpailu tulee olemaan kovaa ja taso on todella korkealla. Luottavaisin mielin kuitenkin lähdin kilpailuun.
– Päivän molemmissa erissä lähtöni onnistui hyvin ja pääsinkin heti ensimmäiseen mutkaan mentäessä lähelle kärkisijoja. Siitä oli hyvät asetelmat lähteä haastamaan molemmat erät voittanutta Mika Kalliota.
– Ensimmäisessä erässä, kun muutama kierros oli takana, tuli pieniä teknisiä murheita. Minulta hajosi toinen pakoputki, jonka seurauksena ajotuntumani jokseenkin häiriintyi. Yllättävän vähän se kuitenkin vaikutti pyörän kulkupuoleen, koska ohitseni pääsi vain yksi kuljettaja. Maalissa olin kolmas.
Toinen erä meni puoleen väliin saakka todella nappiin, Ojala pystyi ajamaan Kallion tuntumassa ja jopa hakemaan ohituspaikkaa. – Sitten sorruin muutamaan pieneen virheeseen, jonka vuoksi eroa kärkeen tuli liikaa. Ohitseni meni vielä erän loppupuolella Takalan Vertti, näin olin maalissa kolmas.
Orivedelle mentäessä Ojala oli SM-pisteissä kolmas ja mahdollisuus oli vielä kirkkaammille sijoille.
– Luottavaisin mielin lähdin päivään. Eka startti kuitenkin epäonnistui ja jouduin suoran päässä ”pussiin”, enkä päässyt pujahtamaan korkeammille sijoille. Olin ensimmäisen mutkan jälkeen kuudes tai seitsemäs. Pääsin kuitenkin nousemaan muutaman sijan kisan edetessä, maalissa olin viidentenä.
– Ajo oli vaikeaa startin epäonnistumisen ja pito-ongelmien vuoksi. Tämän takia kilvanajo oli haastavaa.
– Toiseen erään muutin hieman pyörän säätöjä, ajatuksena oli parantaa pitoa ja tätä kautta ajettavuutta. Lähtö onnistuikin paremmin, olin ensimmäiseen mutkaan mentäessä sijalla neljä. Ajo tuntui alusta asti paremmalta, mikä auttoi taistelemaan korkeammista sijoista kuin ensimmäisessä erässä.
– Sijoitukseni vaihtui erän aikana muutamaankin otteeseen, mutta maaliin tulin neljäntenä. Loppujen lopuksi olin tasapisteissä Ossi Rantalan kanssa, mutta minun paremmat Seinäjoen sijoitukseni ratkaisivat tällä kertaa pronssin minun edukseni.
Kausi oli tiukka ja kovatasoinen. Viiden kärkikuljettajan osalta tilanne olisi voinut mennä miten vain. – Tämän vuoksi olen todella tyytyväinen tulokseeni! Haluankin kiittää kaikkia, jotka on ollut tukemassa kilpailemaistani tällä kaudella!
Tulevaisuus Ojalalla on vielä auki, kauden juuri päätyttyä hän ei ole uhrannut siihen paljon ajatuksia. Jos hyvät jääkelit vielä jatkuvat, niin joitain testipäiviä hän mahdollisesti vielä ajaa.
Tuula Jokiaho