Lappajärven kunnankirjasto kutsui yhteistyössä 4H -yhdistyksen kanssa kaikenikäiset Japani-teemaiseen iltaan.
Illan ohjelmassa oli tarjolla muun muassa satutunti, japaninkielisten sanojen opettelua, värityskuvia ja erilaisia askarteluja ohjeineen, joista jokainen sai valita mieleisensä työn alle.
Kärsivällisimmät taittelivat ”kirjasiiliä” sivu kerrallaan ja opettelivat origamien tekoa siihen tarkoitetusta origami-paperista.
Nimi origami juontuu sanoista: ori ’taitettu’ ja kami ’paperi’. Alunperin vanhat japanilaiset paperin taittelumallit liittyivät usein juhlamenoihin siirtyen sukupolvelta toiselle. Nykyään origamien valmistus on suosittu harrastus, joka on levinnyt muun maailman ohella myös Suomeen.
Se opettaa tekijälleen sorminäppäryyttä, kärsivällisyyttä, herättelee luovuutta ja tuo onnistumisentunteita. Origamissa käytetty paperi voi olla monenlaista. Paperi valitaan työn mukaan, esimerkiksi monimutkaisissa malleissa suositaan ohuempaa paperia.
Japaninkieltä kauniisti lausuen
Kaikenikäisille suunnattuun tapahtumaan oli saapunut pääosin leikki- ja alakouluikäisiä lapsia, mutta myös aikuiset olivat tervetulleita mukaan askartelemaan.
Kirjaston pöydät olivat täyttyneet värikynistä, erivärisistä papereista, monenlaisista askarteluohjeista ja värityskuvista. Jotkut osallistujista aloittivat värittämään, osa innostui taittelemaan ”kirjasiilejä” kirjaston poistokirjoista.
Hetken puuhastelun jälkeen oli aika keskeyttää hetkeksi touhuilut ja istahtaa lattialle pehmoisille matoille kuuntelemaan Mirka Niemelän lukemaa panda-aiheista kuvakirjaa.
Sadun jälkeen hän esitteli vielä kirjastosta löytyviä japanilaisia kirjoja, jonka jälkeen puheenvuoron sai Lappajärven lukioon kymmeneksi kuukaudeksi vaihto-oppilaaksi saapunut Sayaka Kawakami, joka erottui edukseen Japani-teemaisessa illassa pukeutuneena kauniiseen kimonoonsa.
– Hauska tutustua!, Sayaki aloitti ottamalla kontaktin lapsiin kauniisti suomalaisittain lausuen ja kehotti toistamaan perässään japanilaisia sanoja.
– Hei – Kon´nichiwa!
– Kon´nichiwa!, kuului innostuneiden lasten suusta täydellisesti opettajaansa kopioiden.
– Hyvä, hienoa!, kehui Sayaka iloisesti lasten taidokkaasta lausumisesta.
Japaninkielen onnistuneen oppihetken jälkeen ilta jatkui rennosti askarrellen Lappajärven ja Vimpelin 4-H-yhdistyksen toiminnanjohtajan Kirsi Sänkiahon avustamana ja ohjaamana.
Osallistujat auttoivat myös toinen toisiaan askartelupulmissaan ja näyttivät nauttivan silmin nähden toistensa kanssa puuhailusta. Aika vaan tuntui kuluvan kuin siivillä ja pian innokkaat osallistujat joutuivatkin jo kerätä osin keskenjääneet teoksensa mukaan kotiin viimeisteltäviksi vieden.
Hyvin järjestetty japanilaisaiheinen ilta poiki uusia lahjaideoita vanhoista kirjoista, innosti lainaamaan origami-oppaan kotiinviemiseksi ja kokeilemaan paperintaittelua jatkossakin. Origamissa taitaa jokin taika ja juju piillä, kun Japanissakin sitä on hyödynnetty jo 1800-luvulta saakka kouluissa suosittuna apuvälineenä opettaa muun muassa taidetta ja matematiikkaa. Voisiko tämä levittyä Järviseudun kouluillekin kokeiltavaksi?
Jos tätä ei kuitenkaan vielä hetkeen koulun ohjelmistossa nähdä, niin ainakin harrastukseksi se kuitenkin taisi tämän illan jälkeen useimmille osallistujille jäädä itämään origami-siementään Järviseudulla.
Annika Brander