Kun alajärveläinen taksiyrittäjä Hannu Linnanmäki vajaat kolme vuotta sitten hankki täyssähköisen Teslan, ja vieläpä taksikäyttöön, niin miestä taidettiin pitää vähän hulluna.
Hannu sai kuulla, että sillä ei pääse kuin kirkolle kun pitää jo ladata, hyvä jos talvella sitäkään. – Epäilijät olivat kaikki väärässä, Hannu myhäilee nyt, kun Teslan rinnalla pihassa komeilee täyssähköinen, vuoden vanha Mersu.
– Olen aina ollut ennakkoluuloton ja minusta Tesla on todella hieno auto, ovetkin nousevat ylös, Hannu nauraa ja kertoo, että sekin, kun kaikki olivat niin kovasti sähköautoja vastaan, sai eteenpäin katsovan miehen sille kannalle, että täytyyhän tätä kokeilla.
Sähköauton kanssa yrityksessä on nyt alkamassa neljäs talvi, eikä kertaakaan ole jääty välille siksi, että sähkö olisi loppunut – eikä edelleenkään autoja tarvitse ladata jokaisella vastaan tulevalla tolpalla. Nämä kaksi uskomusta; että sähköautoa pitää ladata jatkuvasti ja pitkään sekä se, että sähkö loppuu kesken ajon, ovat niitä tyypillisimpiä ”tietoja”, joita esitetään niin ammatikseen kuin yksityisestikin sähköautoa ajavalle.
Mutta ei mitään niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Hannu ja puolisonsa Olga Linnanmäki muistelevat, miten hankalalle auton lataaminen tuntui aluksi silloin, kun sitä piti ladata tien päällä. Jokaisella lataussysteemillä on omat sovelluksensa, ja ensimmäisillä latauskerroilla ne tuntuivat hankalille.
– Ilman älypuhelinta sähköauton lataaminen julkisilla latauspaikoilla ei onnistu. Mielestäni lataaminen pitäisi olla mahdollista myös pankkikortilla, sillä tämä nykyinen systeemi hidastaa sähköautojen yleistymistä.
Vaikka Linnanmäet ajavat sähköautoillaan taksiajoa, niin nekin ladataan pääsääntöisesti kotona. Vain silloin, kun reissu suuntautuu johonkin kauemmas, tarvitaan latausta muualla.
– Esimerkiksi Helsinkiin pääsee lataamatta matkalla, mutta järkevää on ladata samalla, kun poikkeaa asiakkaan kanssa kahville. Matka-aikaan sillä ei ole vaikutusta, mennäänkö polttomoottoriautolla vai sähköautolla, koska sinne kahville poiketaan matkalla joka tapauksessa.
Linnanmäkien Mersulla matkaa taittaa yhdellä latauksella kesäaikaan 730 kilometriä ja talvella 600, mutta toki moottoritienopeuksissa sekä räntä- tai lumisateella energiaa kuluu enemmän, aivan kuten kuluu dieseliäkin dieselautolla.
Suurteholatausta on nykyisin hyvin saatavilla, Alajärveltäkin, joten jos akkuun pitää saada lisää virtaa, se ei ole ongelma.
Sähköautoilla ajaminen on ollut taksiautoilijalle edullista, vaikka sähkön hinta onkin alkuajoista noussut. Linnanmäellä on itsellään viisi latauspaikkaa kotona. Käytössä heillä on kaikkiaan kolme sähköautoa, sillä myös henkilökohtaisessa käytössä oleva auto on täyssähköinen.
Maaseudulla ja yleensäkin omakotitaloissa sähköauto onkin oiva valinta, koska lähes kaikille tulee jo valmiiksi voimavirta, jolloin oma latausasema on helppo laittaa. Normaaliajossa, kun pitkille reissuille ei lähdetä, autoa ei ladata muualla kuin kotona.
– Etelä-Pohjanmaalla ollaan niin ennakkoluuloisia, että sähköautot yleistyvät täällä hitaasti. Nämä ovat kuitenkin tätä päivää ja tulevaisuutta. Mukavia autoja ajaa, talvella todella lämpimiä ja käynnistyvät kovassa pakkasessa ongelmitta.
Asiakkailta sähköautoista on saatu vain positiivista palautetta ja osa vakiasiakkaista haluaa aina kyydit Teslalla, toiset taas Mersulla. Autojen ihmettely on vähentynyt koko ajan, ja moni sähköautoihin ennakkoluuloisesti suhtautunut on muuttanut mieltään mukavassa ja hiljaisessa kyydissä istuessaan.
Linnanmäen Teslalla on nyt mittarissa 160000 kilometriä ja Mersullakin on ajettu vuodessa 65000 kilometriä. Mitään ongelmia ei ole ollut kummankaan auton kanssa ja huoltokulut ovat polttomoottoriautoja pienemmät.
– Rengaskulutus on hieman polttomoottoriautoa suurempi, johtuen autojen painosta ja siitä, että näiden kiihtyvyys on ihan toista luokkaa kuin tavallisten autojen. Vakuutukset ovat vähän kalliimmat, mutta toisaalta dieselveron poisjäänti kompensoi sitä.
Linnanmäki on paitsi sähköautomies, myös vankka kitkarenkaiden kannattaja – niillä pärjää mainiosti myös meidän olosuhteissamme ja jopa ammattiajossa, jolloin tien päälle on lähdettävä säällä kuin säällä.
Yrityksen isommat autot ovat edelleen dieseleitä, koska riittävällä rangella olevia isoja autoja ei ole vielä tarjolla sähköisinä. Myös kaasuautot kiinnostavat Linnanmäkeä, joka varmasti innostuu kokeilemaan niitäkin, jos sopiva isompi kaasuauto tulee tarjolle.
– Polttomoottoriauton vaihdan meille enää vain pakon edessä, jos muita vaihtoehtoja tarpeisiimme ei ole, Hannu toteaa ja toivoo, että suursuosikki Volkswagen Caddy Max olisi jonain päivänä tarjolla sähköisenä ja riittävällä rangella.
Tuula Jokiaho