Sanomalehtimainonta väheni vuoden 2014 toiseen kvartaaliin verrattuna 6,8 prosenttia. Toimialat laskivat panostuksiaan kautta linjan, erityisesti finanssiala, telepalvelut ja elintarvikkeet.
Kaupunki- ja ilmaisjakelulehtien mainonnan määrä sen sijaan kasvoi kvartaalin aikana vielä 4,6 prosenttia, esimerkiksi vähittäiskauppa kasvatti panostuksiaan 6,3 prosenttia.
Tiedot perustuvat TNS Gallupin Ad Intelligencen seurantaan.
Aikakauslehtimainonta laski peräti 15,7 prosenttia, erityisesti toukokuussa mainonta supistui rajusti. Julkaisujen siirtyminen yhä enemmän verkkoon vaikuttaa aikakauslehtien printtimainontaan laskevasti.
Televisiomainonta laski edelleen 1,7 prosenttia toisen kvartaalin aikana. Useat merkittävistä toimialoista laskivat panostuksiaan, mutta kasvua oli sentään vähittäiskaupan ja finanssialan mainonnassa.
Radiomainonta laski lähes viisi prosenttia. Moottoriajoneuvot sekä finanssiala kuitenkin kasvattivat panostuksiaan radioon vaikka muuten radiomainonnan linja oli laskusuuntainen koko kvartaalin ajan.
Elokuvamainonta kasvoi 39,5 prosenttia. Kasvua oli muun muassa elintarvikkeiden ja matkailun investoinneissa elokuvamainontaan. Kosmetiikan mainostajat sen sijaan vähensivät panostuksiaan merkittävästi toisen kvartaalin aikana.
Ulkomainonnan muutokseksi jää vaatimaton 0,4 prosenttia. Huhtikuu oli vaalimainonnan ansiosta vielä erittäin hyvä kuukausi, mutta touko-kesäkuu painoi kokonaistulosta alaspäin. Useat toimialat kasvattivat panostuksiaan ulkomainontaan. Alkoholimainonnan lainsäädännön muutos poisti alkoholimainonnan panostukset, mikä heikentää mediaryhmän tilannetta.
Verkkomedioiden (display & luokiteltu) mainonta kasvoi 5,1 prosenttia. Verkkomainontaan käytettiin lähes 39 miljoonaa euroa.
Torstai-lehti kasvu-uralla
Kuten ilmaisjakelulehtien yleensäkin, myös Torstai-lehden kesäkuun lopussa päättänyt tilikausi osoitti selvää kasvu-uraa.
Torstai-lehdessä mainonnan määrä kasvoi viime tilikaudella 1.7.2014 – 30.6.2015 peräti noin kahdeksan prosenttia.