-2.6 C
Alajärvi
keskiviikko 19.3.2025
MAINOS

Kelirikkokausi on alkamassa pohjalaismaakuntien soratiestöllä​

Leuto alkuvuosi on sulattanut lumia ja maanteiden pintoja pohjalaismaakunnissa, mikä on käynnistänyt kelirikolle tyypilliset ilmiöt sorateillä.

Viime viikkoina maanteiden hoitourakoissa on jouduttu tekemään kelirikon hoitotoimenpiteitä pintakelirikkoisilla osuuksilla, jotta liikennöitävyys säilyisi mahdollisimman hyvänä. Hoitotoimet ovat sisältäneet lisämurskeen levittämistä ja tien kevyttä lanaamista.

MAINOS

Talven vaihtelevat lämpötilat ovat lisäksi aiheuttaneet päällystetyille maanteille reikiä ja muita päällystevaurioita. Akuuteimmat vauriot paikataan maanteiden hoitourakoissa, ja erillisessä paikkausurakassa toteutettava koneellinen paikkaustoiminta käynnistyy lähiviikkoina sääolosuhteiden salliessa.

Etelä- ja Keskipohjanmaan itäosissa soratienpinnat ovat vielä pääosin jään peitossa, ja sulaminen etenee vaiheittain Pohjanmaan rannikolta ja peltolakeuksilta sisämaahan. Sulaminen lähtee liikkeelle tien pinnasta, jolloin tiestöllä alkaa esiintyä pintakelirikkoa.

Myöhemmin kevään edetessä tien runko sulaa ja mahdollisesti jäätymishetkellä tiehen sitoutunut vesi voi aiheuttaa liikenteelle haitallisempaa runkokelirikkoa.

Normaalia kelirikkoa sisämaahan, rannikolla haastavampaa 

Kevään kelirikkoennuste lupaa pohjalaismaakuntien alueelle normaalia kelirikkoa, Pohjanmaan rannikolla tilanne voi olla haastavampi. Ennuste perustuu kuluneen talven säätietoihin ja kevään sää vaikuttaa ennusteen toteutumiseen merkittävästi. Mahdolliset sateet voivat heikentää teiden kuntoa nopeastikin.

Jos raskaita kuljetuksia täytyy suorittaa kelirikkoaikana, ne kannattaa ajoittaa ajankohtaan, kun tienpinta on jäässä. Näin vältytään mahdollisilta raskaiden kuljetusten tiestölle aiheuttamilta vaurioilta.

Kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä sorateille 

Osalle sorateitä on asetettu kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä, joka viestii tienkäyttäjälle mahdollisista tien routimisesta johtuvista pompuista ja heitoista, sekä tien pinnan liejuuntumisesta.

Hankalassa kelirikkotilanteessa viimeinen keino on asettaa tielle painorajoitus. Näin ehkäistään tielle suurempien vaurioiden syntymistä ja varmistetaan tien liikennöitävyys. Useimmiten rajoituksessa ajoneuvon suurin sallittu massa yleensä 12 tonnia.

Tienkäyttäjän on hyvä tiedostaa, että kelirikkoaikana sorateillä yleiset pintakuntoon liittyvät laatuvaatimukset eivät ole voimassa, vaan ne on pyrittävä pitämään liikennöitävässä kunnossa. 

Päällysteiden huonokuntoisuudesta johtuvia painorajoituksia on jouduttu asettamaan kahdelle vähäliikenteisen liikennemäärän tieosuudelle (tilanne 17.3.2025). Kelirikosta johtuvia painorajoituksia ei ole voimassa tällä hetkellä alueemme soratieverkolla.

Painorajoitetuilla teillä sallitaan kuitenkin joitakin rajoitusten ylittäviä liikennöintejä, joita ovat muun muassa hälytys- ja tienpitoajoneuvot, reittiliikenteen linja-autot, elintarviketuotannon kuljetukset, talousjätteiden kuljetukset, energiahuollon kuljetukset, myymäläautoliikenne sekä kauppojen päivittäistavarakuljetukset.

Poikkeuslupia painorajoitetuille maanteille myöntää alueellinen ELY-keskus. Kelirikkoajan poikkeusluvan voi hakea ELY-keskuksen verkkosivuilta.  

Tienkäyttäjien täytyy noudattaa varovaisuutta märillä sorateillä liikkuessaan. Ilmoita liikennettä vaarantavista ongelmista suoraan Tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7).

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät