Vastaanoton toimintamalli muuttuu Järvi-Pohjanmaan terveyskeskuksessa 7.3. lähtien. Uudessa toimintamallissa pyritään asiakaslähtöisyyden lisäämiseen ja terveyshyötymallin mukaiseen toimintaan. Lisäksi tavoitteena on asiakkaiden omatoimisuuden ja omien voimavarojen löytyminen neuvonnan ja ohjauksen keinoin.
– Myös terveydenhuollon henkilöiden tavoitettavuutta ja saatavuutta lisätään päiväaikaiseen toimintaan, kertovat terveyspalvelujohtaja Ioannis Stogiannidis ja avohoidon palveluvastaava Aino Ylitalo.
Koko Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue on jaettu viiteen palvelualueeseen, näistä Vimpelin palvelualue ja Soinin palvelualue säilyvät ominaan.
Uutta on se, että Alajärvi jaetaan kolmeen alueeseen ja kullekin näille alueelle tulee kaksi hoitajaa vastaamaan alueen kiireettömästä hoidosta.
Alajärven aluejako on Pohjoinen palvelualue, Keskustan palvelualue ja Eteläinen palvelualue. Koko yhteistoiminta-alueella on lääkäri tai lääkärit, jotka hoitavat potilaita yhteistyössä vastuuhoitajien kanssa. Tämä malli ei ole ns. omalääkärimalli, vaan toiminta tapahtuu tiiminä yhteistyössä lääkäreiden kanssa.
– Tarkoituksena on että ns. pitkäaikaissairaat, monisairaat potilaat olisivat käyneet ennen lääkärin vastaanottoa hoitajalla. Hoitajat valmistelevat potilaiden asiat lääkärin vastaanotolle.
Terveys- ja hoitosuunnitelmaa olisi jo yhteistyössä potilaan ja hoitajan kanssa alustavasti rakennettu ennen lääkärille menoa. Ioannis Stogiannidis toivoo, että näitä suunnitelmia saataisiin vastaisuudessa tehtyä entistä enemmän, koska ne ovat oleellisia hyvän hoidon kannalta.
Hoitajat vastaavat potilaiden hoidon tarpeen arvioinnista, tutkimusten toteuttamisesta ja hoidon ohjauksesta erilaisilla potilailla. Hoitajien vastuulle kuuluu lisäksi kansansairauksien ehkäisy ja potilaiden hoidon ohjaus ja seuranta.
Hoitajan vastaanotot toimivat ajanvarauksella. Seurantakäynnit sovitaan edellisen vastaanottokäynnin yhteydessä.
Ei -kiireellisissä asioissa yhteys palvelualuehoitajaan
Asiakkaat ottavat yhteyttä omaan palvelualuehoitajaan ei-kiireellistä hoitoa vaativissa asioissa, sekä reseptiasioissa. Numerot ja palvelualueet tulevat näkyviin myös Järvi-Pohjanmaan perusturvan nettisivuille.
Numeroihin voi soittaa arkipäivisin kello 8 – 14 välillä. Palvelunumeroissa on takaisinsoittojärjestelmä. Asiakkaiden kannattaa kuunnella puhelimen antamat ohjeet tarkasti ja vielä lopuksi kuunnella mihin numeroon automaatti ilmoittaa takaisinsoiton tulevan. Takaisinsoitto tulee tuntemattomasta numerosta.
Asiakkaat voivat ottaa hoitajaan yhteyttä myös sähköisesti Hyvis.fi:n kautta. Siellä tiedonvälitys on turvallista, sillä sähköiseen palveluun tunnistaudutaan joko omalla pankkitunnuksella tai mobiilitunnuksella.
– Nyt terveyskeskukseemme voi jo jättää yhteydenottopyynnön Hyviksen kautta, Ylitalo kertoo.
Alueen yhteispäivystys toimii arkipäivisin Alajärven terveyskeskuksessa, jonne potilaita voidaan ohjata koko yhteistoiminta-alueelta. Päivystyksessä on päivällä Alajärvellä pääsääntöisesti kaksi päivystävää hoitajaa, jotka hoitavat tavanomaisia infektioita sairastavia potilaita.
Päivystävä lääkäri ottaa vastaan kiireellistä hoitoa vaativia potilaita.
Lääkärin ja hoitajan välillä on sovittu toimiva konsultaatiojärjestelmä, mutta hoitajat voivat hoitaa potilaita itsenäisestikin.
Tuula Jokiaho